Sunday 14 July 2013

Kisah 8

Ahli Ibadah, Kesalahan, dan Sedekahnya

Seorang ahli ibadah dari kalangan Bani Israil telah beribadah kepada Allah s.w.t. di biaranya selama enam puluh tahun. Saat hujan menyirami bumi, dan cuaca menjadi gelap, sang Rahib melihat (sekelilingnya) dari atas biaranya. Lalu dia berkata, "Jika saya turun, lalu saya berzikir kepada Allah s.w.t. maka saya akan bertambah kebaikan

Lantas dia turun sambil membawa sepotong atau dua potong roti. Ketika sampai di bawah, dia bertemu seorang perempuan. Perempuan tersebut terus menerus mengajaknya berbincang-bincang. Sang Rahib pun larut dalam perbincangan, hingga akhirnya dia menggauli perempuan tersebut. Kemudian sang Rahib pingsan.

Setelah itu, dia turun ke anak sungai untuk mandi. Tiba-tiba datanglah seorang pengemis, lalu dia memberi isyarat kepada pengemis tersebut agar mengambil dua potong roti. Kemudian sang Rahib meninggal dunia. Selanjutnya, ibadah yang dilakukannya selama enam puluh tahun ditimbang dengan perbuatan zina yang dilakukannya. Ternyata amal kebaikannya ringan. Kemudian sepotong atau dua potong roti diletakkan pada timbangan amal kebaikannya, maka amal kebaikannya menjadi unggul, lalu Allah s.w.t.mengampunya.

(Bersumber dari hadits Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan Ibnu Hibban, dan merupakan hadits yang shahih)

No comments:

Post a Comment